خانه / اصول موفقیت / باتمرین تنفس عمیق همیشه سرشار از انرژی شوید

باتمرین تنفس عمیق همیشه سرشار از انرژی شوید

آشنایی با تکنیک های تنفس درمانی

برای ریلکس شدن، انرژی گرفتن و ترمیم بدنتان، باید یاد بگیرید چطور درست نفس بکشید.

تاریخچه

هزاران سال است که سالکین و عارفین به قدرت ذاتی و معنوی تنفس پی برده‌اند. اگر فقط برای چند لحظه دست از نفس کشیدن برداریم، می‌میریم. پس نیروی حیات در هوایی که تنفس می‌کنیم نهفته است. سال‌هاست که مرتاضان هندی از قدرت تنفس برای انتقال هوشیاری استفاده می‌کنند که درواقع بااستفاده از این تکنیک‌های تنفس، یک واکنش شیمیایی اتفاق می‌افتد. تغییر وضعیت‌های هوشیاری و شفای عمیق فقط با استفاده از تنفس مقدور بوده است. امروزه این امکان را داریم که مدرسینی برای تعلیم نحوه استفاده صحیح از تنفس برای اهداف مختلف وجود دارد.

تونی رابینز که یک فرد موفق جهانی است که از هیچ به همه‌چیز دست یافته است، تحقیقاتی درمورد چیزهای که انرژی بسیار زیادی به ما می‌دهد تا بتوانیم هرآنچه که لازم است برای رسیدن به موفقیت انجام دهیم را به دست آوریم. با بررسی و آزمایش همه‌چیز از قهوه گرفته تا محرک‌های مصنوعی ورزشی، او به این نتیجه رسیده است که ۱۵ دقیقه تمرین تنفس عمیق همه انرژی لازم برای روزمان را در اختیارمان قرار می‌دهد. واقعا شگفت‌انگیز است.

و جالب‌ترین نکته آن این است که کاملا هم رایگان است.

فواید

تنفس صحیح تاثیرات شگرفی بر سلامت ما دارد. بیش از ۷۰ درصد موادفرعی زائد بدن از طریق تنفس و پوست دفع می‌شوند. وقتی اکسیژن خونمان زیاد می‌شود، رشد ویروس‌ها و باکتری‌ها در بدن سخت می‌شود. تنفس خوب رشد عضلانی را تقویت کرده و انرژی بیشتری به ما می‌دهد. خیلی‌اوقات مکانیزم تنفس برای خیلی از ما درنتیجه ترومای تنفسی که در زمان به‌دنیا آمدن متحمل شده‌ایم نیازمند ترمیم است. بندناف خیلی از ما ممکن است زود کنده شده باشد. اولین تنفس ما پر از مایع، دردناک و وحشت‌آور بوده است و زمانی اتفاق می‌افتد که به پشت ما می‌کوبند. الان هم هروقت اتفاقات سختی برایمان می‌افتد نفسمان بند میآید. این مسئله ترتیب و ساختار کل مکانیزم را برهم می‌زند. اتفاقات مثل این زیاد رخ می‌دهد و خیلی زود می‌بینیم که فقط از ۲۰ درصد ظرفیت تنفسمان و درنتیجه ۲۰ درصد ظرفیت انرژی خود استفاده می‌کنیم. تنفس‌درمانی می‌تواند همه این مشکلات را حل کند.

تنفس‌درمانی

در تنفس‌درمانی از ترکیبی از تکنیک‌های مختلف که توسط ژن دیلمان (Gene Dillman) در ۲۰ سال گذشته درنتیجه سالها تجربه او در نوزایی گشتالت درمانی، یکپارچه‌سازی تنفسی سوماتو و یوگا به دست آمده، استفاده می‌کند. این تکنیک‌ها به ما این امکان را می‌دهد هم آسیب‌های جسمی و هم احساسی خود را با مکانیزم نفس کشیدن از بین ببریم. زمانی که در این تکنیک‌ها مهارت پیدا کنیم، دری از لذت، عشق و انرژی به روی ما باز می‌شود. در زیر به برخی از این تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم.

این تکنیک‌ها فقط به ۱۵ دقیقه در روز زمان نیاز دارد. سه مورد از این تکینک‌ها در زیر آموزش داده می‌شوند.

تنفس سه مرحله‌ای – ساده‌ترین و عمیق‌ترین نوع تنفس که در هر زمان و هر مکان قابل انجام است. (این تنفسی است که تونی رابینز توصیه می‌کند).

۱٫ در محلی راحت بنشینید یا بایستید، نفسی عمیق از طریق بینی به سمت شکمتان داخل کنید، طوریکه شکمتان مثل بادکنک باد شود.

۲٫ حالا عمل دم را برای باد کردن قفسه‌سینه‌تان و پر کردن آن از هوا ادامه دهید.

۳٫ سپس عمل دم را برای باد کردن سینه و بالاسینه ادامه دهید.

حالات این فرایند را به عقب برگردید. یعنی اول هوا را از سینه، سپس از قفسه‌سینه و در آخر از شکم بیرون دهید.

در آخر عضلات شکم را به داخل کشیده تا همه هوا به طور کل از بدن خارج شود. حالا فرایند را دوباره با عمل دم تکرار کنید. تصور کنید که بالاتنه‌تان یک لیوان است و این لیوان از پایین به بالا پر می‌شود و بعد از بالا به پایین خالی می‌شود. این تنفس را ۱۵ دقیقه تکرار کنید.
ترتیب دم، نگه داشتن نفس وبازدم طبق توصیه تونی رابینز هر بار باید بصورت۱-۴-۲ باشد مثلا اگر طی ۷ثانیه تنفس عمیق از راه بینی شش ها را پر از اکسیژن می کنید باید ۲۸ ثانیه آن رانگه داشته وسپس طی۱۴ثانیه از طریق دهان آن را باز دم کنید ، واگر این کار را را هر روز سه وعده وهر وعده ۱۰بار انجام دهید تأثیر فوق العاده وباورنکردنی آن را بعد از دو تا سه هفته مشاهده خواهید کردطوری که کلا با کسالت خداحافظی می کنید سینه هایی شبیه بدنساز ها با گنجایش بیشتر از قبل شما را کاملا برای انجام امور زندگی مهیا وسرحال خواهد کرد
من خودم تجربه کردم بعد از دو سه هفته به طور باور نکردنی وضعیت جسمانیم تغییر کرده بود طوری که بعد از دوازده ساعت تدریس هنوز سرشار از انرژی بودم پیشنهاد می کنم تنفس را در حد توانایی خودتان شروع کرده ورفته رفته زمان آن را افزایش دهید واصلا به خودتان فشار نیاورید چرا که مهم مداومت در انجام برنامه است نه شدت عمل
موفق باشید

درباره ی آزاد معاذری

آزاد معاذری کارشناسی ارشد ریاضیات کاربردی دبیر ریاضی ومدرس دانشگاه های آزاد اسلامی وپیام نور

همچنین ببینید

روش مطالعه ۸ مرحله ای دانشگاه هاروارد!

در این بروشور سعی بر این است که پس از آموزش روش صحیح مطالعه، دانشجویان ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *